نکاتی برای مراقبت از پوست در یائسگی و بعد از آن

160
مراقبت از پوست در یائسگی

مراقبت از پوست در یائسگی


تغییر، نام مستعار یائسگی است. دلیل این نامگذاری به احتمال زیاد این است که یکی از بزرگترین تغییرات بیولوژیکی در زندگی یک فرد در حال قاعدگی اتفاق می افتد. مراقبت از پوست در یائسگی را در ادامه بررسی کرده ایم.

برای برخی از افراد، این تغییر در سال های پایانی زندگی و بدون PMS یک چیز مثبت است.

از سوی دیگر، تغییرات هورمونی که باعث یائسگی می شوند، باعث ایجاد تغییراتی در پوست می شوند که ممکن است برای برخی از شما چندان خوشایند نباشد.

کلی رید، پزشک متخصص پوست و متخصص پوست Westlake می‌ گوید: پوست ما بخشی از بازتابی است که هنگام نگاه کردن به آینه می ‌بینیم، و از تغییرات یائسگی مستثنی نیست. بسیاری از مردم وقت به آیینه نگاه می کنند این احساس را دارند که ظاهر آنها بخشی از هویت شان را تشکیل می دهد.

همچنین دکتر رید اضافه می ‌کند که زیبایی چیزی بیشتر از عمق پوست است و درک آنچه در داخل و خارج ار بدن اتفاق می افتد، می ‌تواند به شما کمک کند تا برای کنترل و درمان آماده شوید.

خوشبختانه، راه هایی برای کاهش برخی از مشکلات پوستی که ممکن است در دوران یائسگی ظاهر شوند، وجود دارد.

چگونه یائسگی روی پوست تاثیر می گذارد؟

دکتر رید توضیح می دهد که یائسگی تولید استروژن در بدن را کاهش می دهد که این تغییر جزئی می تواند تغییراتی در پوست ایجاد کند، از جمله:

  • کاهش تولید کلاژن
  • – افزایش خطوط ریز و چین و چروک روی پوست
  • – نازک تر و شل شدن پوست
  • – خشکی پوست
  • -افزایش موهای صورت
  • -آکنه
  • – ایجاد لکه های خورشیدی روی پوست

در سال ۲۰۱۳ متخصصین پوست یک مطالعه انجام دادند. این مطالعه نشان داد که در پنج سال اول پس از یائسگی تا ۳۰ امکان دارد درصد تولید کلاژن کاهش یابد.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۹ روی شکل صورت ۸۸ مرد و زن انجام گرفت، نشان داد که صورت زنان یائسه سریعتر از مردان، پیر می شود. در این مطالعه، افتادگی بافت نرم یکی از علائم بارز پیری صورت مطرح شد.

همچنین مطالعه ای که در سال ۲۰۱۸ انجام گرفت، نشان داد که سطوح پایین استروژن در دوران یائسگی با تغییرات پوستی و علائم پیری مرتبط است. این بررسی اثبات کرد که زنان یائسه اگر تنها یک شب کمتر از ۵ ساعت بخوابند، سیاهی دور چشم آنها بدتر می ‌شود. این بررسی همچنین نشان داد که کم خوابی می تواند منجر به از دست دادن مقدار آب زیادی از طریق پوست شود.

اگرچه همه ما نازک تر شدن موها را نشانه پیری می دانیم، اما در یائسگی ممکن است رشد موهای صورت افزایش یابد.

در سال ۲۰۲۰ یک بررسی نشان داد که افزایش موهای صورت یکی از علائم شایع یائسگی است که به دلیل کاهش استروژن ایجاد می شود. همچنین بررسی دیگری در سال ۲۰۲۲ افزایش موهای صورت، چین و چروک و افتادگی پوست را به عنوان علائم یائسگی عنوان کرد.

تحقیقات در مورد شیوع آکنه در دوران یائسگی و بعد از آن متفاوت است، اما بررسی که در سال ۲۰۲۱ انجام گرفت به این نکته اشاره دارد که تغییرات هورمونی دلیل اصلی بروز آکنه هستند.

نحوه مراقبت از مشکلات پوستی در دوران یائسگی

متخصصان پوست معتقدند که نمی توان به طور کامل یا دائمی زمان را به عقب برگرداند. پیری یک فرآیند طبیعی است که یائسگی بخشی از آن است.

با این حال، زمانیکه بدنتان به فصل بعدی یعنی یائسگی وارد می شود، راه هایی هست که با استفاده از آنها می توانید بهترین ظاهر و احساس را برای خودتان به ارمغان بیاورید.

خطوط ظریف

خطوط ریز می توانند اولین علامت قابل توجه پیری پوست باشند. کارشناسان سه مرحله اصلی مراقبت از پوست را توصیه می کنند:

  • پپتیدها
  • رتینول
  • ضد آفتاب

پپتیدها

پپتیدها می توانند تولید کلاژن را تحریک کنند. از آنجایی که کلاژن یکی از فیبرهایی است که پوست را صاف نگه می دارد، پس پپتید ها می توانند به کاهش ظاهر خطوط ریز کمک کنند.

یک بررسی در سال ۲۰۲۱ نشان داد که پپتیدهای زیست فعال موجود در محصولات آرایشی و بهداشتی می توانند به کاهش خطوط ریز و چین و چروک کمک کنند.

رتینول

رتینول همچنین می تواند چین و چروک ها و خطوط ریز در دوران یائسگی را کاهش دهد.

یک مطالعه تطبیقی در سال ​​۲۰۱۵ صورت گرفت و نتیجه آن این بود که استفاده موضعی از رتینول دارای مزایای ضد پیری است.

ضد آفتاب

اگر کرم ضد آفتاب بخشی از رژیم مراقبت از پوست شما نیست، باید تغییراتی در روتین پوستی خود ایجاد کنید.

همچنین مطالعه ای که در ۲۰۲۱ انجام گرفت، نشان داد که زنان بالای ۴۰ سال با استفاده از کرم ضد آفتاب می توانند چین و چروک و خطوط ریز روی پوست شان را کاهش دهند.

خشکی

پوست با افزایش سن، رطوبت خود را از دست می دهد. بنابراین برای مراقبت از پوست تان باید از محصولاتی استفاده کنید که ترکیبات آنها به حفظ رطوبت پوستتان کمک کند، مانند:

  • اسید هیالورونیک
  • گلیسرین
  • سرامیدها

یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۲۱ روی ۴۰ زن ۳۰ تا ۶۵ ساله انجام گرفت. این مطالعه نشان داد که استفاده از یک سرم موضعی حاوی اسید هیالورونیک می تواند آبرسانی پوست را تامین کند.

با این حال، بررسی که در ۲۰۲۱ انجام گرفت، اثبات کرد که فواید مرطوب کنندگی اسید هیالورونیک به وزن مولکولی اسید هیالورونیک استفاده شده، بستگی دارد.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۷ صورت گرفت، توصیه کرد که زنان با میانگین سنی ۴۰ سال می توانند با استفاده از یک محصول حاوی هیالورونیک اسید، گلیسیرین و سنتلا آسیاتیکا، می تواند به طور قابل توجهی آبرسانی پوست را به مدت ۲۴ ساعت بهبود بخشند.

در نهایت، مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۸، نشان داد که سرامیدها می توانند خشکی پوست را بهبود بخشند، اگرچه محققان محصولات را به طور خاص روی افراد یائسه آزمایش نکردند.

موی صورت

قبل از انجام اقدامات بیشتر برای از بین بردن موهای صورت تان حتما باید با یک پزشک صحبت کنید تا مطمئن شوید که به تیروئید یا مشکلات دیگری دچار نیستید.

اگر مشکل تیروئید ندارید، بهتر است موارد را در نظر بگیرید:

  • لیزر موهای زائد
  • استفاده از وانیکا که یک کرم موضعی با نسخه است
  • اصلاح صورت
  • بند انداختن

اسپیرونولاکتون، یک داروی خوراکی است که بدون برچسب به فروش می رسد و برای کاهش رشد موهای صورت استفاده می شود.

برک آوت ها

همه ما در نوجوانی آکنه را تجربه می کنیم.

اسید سالیسیلیک یا گلیکولیک

اگرچه تحقیقات در مورد شیوع آکنه در یائسگی متفاوت است، اما امکان دارد همه ما در نوجوانی ابتلا به آکنه را تجربه کنیم. برای کنترل و درمان آکنه بهتر است از پاک کننده های حاوی اسید سالیسیلیک یا اسید گلیکولیک استفاده کنید.

اگر پوست تان خشک‌ است، باید کمتر از پاک ‌کننده‌ های اسیدی استفاده کنید. بهتر است از پاک‌ کننده های ملایم استفاده کنند.

رتینول

رتینول، به ویژه برای افرادی که پوست خشکی دارند، مفید است.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۹ انجام گرفت، نشان داد که رتینول موضعی یک راه موثر برای درمان آکنه بزرگسالان است. همچنین این بررسی نشان داد که رتینول می تواند باعث افزایش حساسیت به اشعه ماوراء بنفش شود.

همچنین بررسی دیگری نشان داده است که لایه بردارهای شیمیایی که حاوی برخی مواد زیر هستند مس توانند آکنه را کاهش دهند:

  • اسید سالیسیلیک
  • اسید گلیکولیک
  • اسید ماندلیک
  • رتینول

این بررسی به طور خاص اشاره کرد که لایه بردار‌ های ترکیبی مانند اسید سالیسیلیک-ماندلیک در پایه ژل یا لایه ‌برداری با اسید لاکتیک ممکن است برای افرادی که پوست شان حساس است، مفید باشد.

رتینول ممکن است پوست شما را نسبت به اشعه ماوراء بنفش حساس تر کند. همیشه بدون توجه به آب و هوا و فصل، از ضد آفتاب استفاده کنید، به خصوص هنگام استفاده از رتینول.

تغییر رنگ

تغییرات هورمونی و آسیب ناشی از نور خورشید می‌ تواند منجر به مشکلات رنگدانه ای روی پوست صورت شود.

یک آنتی ‌اکسیدان موضعی که حاوی ویتامین C است به پیوند رادیکال ‌های آزاد از خورشید و آلودگی کمک کرده، کلاژن را تحریک می‌ کند، همچنین در رفع لکه‌ های تیره تاثیر دارد.

یک بررسی در سال ۲۰۲۱ پیشنهاد کرد که پپتیدها باعث کاهش ترکیباتی می شوند که رنگدانه های پوست را تشویق می کنند.

با استفاده از ضد آفتاب SPF 30)+) می توانید از پوست تان در برابر آسیب های ناشی از خورشید محافظت کنید.

روال پوست یائسگی مرحله به مرحله

همانطور که بدن شما تغییر می کند، روال مراقبت از پوست شما نیز ممکن است نیاز به تغییر داشته باشد.

با این حال، نباید این مسئله را پیچیده اش کنید و در مورد تغییرات روتین پوستی تان حساس شوید. با استفاده از چند محصولی که از چند ماده موثر ساخته شده اند، می توانید روتین پوستی تان را تنظیم کنید.

بهتر است از موارد زیر در رژیم روزانه مراقبت از پوست تان در دوران یائسگی و بعد از آن استفاده کنید:

  • صورت خود را با آب ولرم و یک پاک کننده ملایم با سرامید، اسید هیالورونیک یا گلیسیرین بشویید.
  • از یک مرطوب کننده حاوی سرامید، اسید هیالورونیک یا گلیسیرین استفاده کنید.
  • یک ضد آفتاب فیزیکی با SPF با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید.
  • اگر مدام در معرض نور آفتاب قرار می گیرید، هر دو ساعت یکبار ضد آفتاب را تمدید کنید.
  • شب ها، قبل از خواب، از همان پاک کننده و یک محصول ضد پیری حاوی پپتید استفاده کنید.

محصولات حاوی سرامید، اسید هیالورونیک و گلیسیرین می توانند به حفظ رطوبت کمک کنند، در حالی که پپتیدها ممکن است در کاهش تغییر رنگ، خطوط ریز و چین و چروک تاثیر داشته باشند.

استفاده مکرر از ضد آفتاب نه تنها می تواند به جلوگیری از خطوط ریز، چین و چروک و تغییر رنگ کمک کند. همچنین از پوست برابر سرطان پوست، محافظت می کند.

نکات مهم در مراقبت از پوست

مراقبت از پوست در هیچ مقطعی از زندگی ما یکسره نیست. هنگامی که در دوران یائسگی و بعد از آن روتین پوستی تان را ترکیب می کنید، باید چند نکته را به خاطر بسپارید:

انتخاب یک محصول مناسب

پاک کننده ها و مرطوب کننده هایی که شما از مصرف آنها نتیجه خوبی می گیرید ممکن است فرد دیگری از مصرف آنها نتیجه خوبی نگیرید. انواع پوست ها با توجه به مواد تشکیل دهنده محصولات به آنها واکنش نشان می دهند.

به عنوان مثال، افرادی که پوست خشک دارند ممکن است متوجه این موضوع شده باشند که رتینوئیدها خشکی پوست را بدتر می کنند و باید برای کاهش چین و چروک های پوست دنبال محصول دیگری باشند.

به یاد داشته باشید، پوست پس از یائسگی نمی تواند مانند گذشته خود را هیدراته کند.

افرادی که یائسه می ‌شوند یا در مرحله پس از یائسگی هستند، باید روتین پوستی شان را تغییر دهند. این افراد باید روزانه برای حفظ سد پوست و سالم نگه داشتن آن از مرطوب کننده مناسب پوست شان استفاده کنند.

آزمون و خطا کنید

افرادی که پوست حساسی دارند می ‌توانند روی ناحیه کوچکی از پوست آزمایش پچ انجام دهند تا تحریک را بررسی کنند.

برای انجام این کار باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • دو بار در روز به مدت هفت تا ۱۰ دقیقه مقداری از محصول را روی مچ دست یا داخل آرنج تان بمالید.
  • اگر پس از ۷ تا ۱۰ روز واکنش پوستی مانند قرمزی، خارش یا تورم پوست نداشتید، می توانید از محصول استفاده کنید.
  • اگر پوست شما تحریک شد، محصول را در اسرع وقت بشویید و مصرف آن را قطع کنید.

به خاطر داشته باشید، گاهی اوقات یک ناحیه از پوست ما ممکن است نماینده سایر قسمت ‌های بدن نباشد. به طور کلی، باید مصرف هر محصولی جدیدی که انتخاب می کنید را کم کم شروع کنید تا پوست تان عادت کند.

اگر مشکل پوستی دارید بهتر است با یک متخصص پوست صحبت کنید و در صورت نیاز، آزمایش پچ را در مطب پزشک انجام دهید.

رنگ پوست ممکن است عاملی برای علائم پیری باشد

رنگ پوست تیره حاوی ملانین بیشتری است. بنابراین افرادی که رنگ پوست آنها تیره است، چین و چروک و لکه های خورشید ممکن است دیرتر روی پوست آنها ظاهر شود.

این افراد باید از کرم های ضد آفتاب برای کنترل علائم پیری و جلوگیری از ابتلا به سرطان پوست استفاده کنند.

مشورت گرفتن از یک متخصص

هنگامی که در مورد اهداف مراقبت از پوست خود با پزشک یا متخصص پوست صحبت می کنید، در مورد عوارض جانبی، ترکیبات محصولات و روش مصرف آنها هر سوالی دارید، بپرسید.

برخی از دستگاه‌ ها، مانند نور پالس شدید (IPL) و لیزرهای بازسازی کننده پوست فرکشنال در صورت استفاده نادرست ممکن است باعث ایجاد هیپرپیگمانتاسیون شوند.

در آخر…

پوست با افزایش سن تغییر می کند. قاعدگی و یائسگی باعث تغییرات هورمونی مانند کاهش سطح استروژن می شود. تغییرات هورمونی می توانند علائم پیری پوست را ایجاد یا تسریع کنند.

در طول یائسگی و بعد از آن، افراد ممکن است متوجه خطوط ریز، چین و چروک، خشکی، موهای صورت، جوش و تغییر رنگ بیشتری روی پوست شان شوند.

نمی توان به طور کامل از پیری جلوگیری کرد، اما برخی از محصولات هستند که می توانند به کاهش برخی علائم و نشانه ها کمک کنند. مرطوب ‌کننده‌ ها و پاک‌ کننده ‌های حاوی سرامید، اسید هیالورونیک و یا گلیسیرین می ‌توانند رطوبت پوست را مسدود کرده و خشکی آن را کاهش دهند.

استفاده منظم از ضد آفتاب با طیف وسیع با SPF 30+ می تواند آسیب های ناشی از اشعه ماوراء بنفش از جمله چین و چروک، تغییر رنگ و سرطان پوست را کاهش دهد.

امتیاز دهید

سهیل دهقانیمشاهده نوشته ها

Avatar for سهیل دهقانی

سهیل دهقانی کارشناس سئو و تولید کننده محتوا که غلاقه زیادی به تحلیل محتوا و حوزه های کاری مختلف دارم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *