علل و درمان اسکار آکنه و هایپرپیگمانتاسیون (لکه های تیره پوستی)

67
درمان اسکار آکنه

درمان اسکار آکنه


تقریباً ۸۰ درصد افراد بین سن ۱۱ تا ۳۵ سالگی با مشکل آکنه روبه‌رو می ‌شوند. از این جمعیت، یک نفر از هر پنج نفر با مشکل اسکار جدی پوستی روبرو می‌ شود که درمان آن بسیار دشوار است. علل و درمان اسکار آکنه و هایپرپیگمانتاسیون (لکه های تیره پوستی) را در ادامه بررسی می کنیم.

آکنه و جای زخم همچنین منجر به مشکلات پوستی بیشتر، مانند هایپرپیگمانتاسیون (لکه های تیره پوستی) پس از التهاب (PIH) یا هایپرپیگمانتاسیون (لکه های تیره پوستی) پس از آکنه (PAH) می شود. این وضعیتی است که در آن سلول های پوست با تولید ملانین اضافی به آسیب یا تحریک واکنش نشان می دهند. هایپرپیگمانتاسیون به صورت لکه ها و لکه های برنزه، قهوه ای، قهوه ای تیره یا حتی آبی مایل به خاکستری روی پوست ظاهر می شود.

آکنه و مشکلات پوستی مرتبط با آن ممکن است به مشکلات جسمی و روانی شدیدتری مثل اضطراب و افسردگی منجر شوند.

علل هایپرپیگمانتاسیون پس از التهاب

درمان اسکار آکنه
درمان اسکار آکنه

اگرچه التهاب ناشی از خارج کردن جوش ‌ها یکی از اصلی‌ ترین دلایل این مشکل است، اما همین التهاب تنها عاملی نیست که باعث هایپرپیگمانتاسیون پس از التهاب می‌ شود. بیماری ‌هایی مثل پسوریازیس، اگزما و زرد زخم که به عنوان یک عفونت باکتریایی پوستی باعث زخم‌ زدایی در بدن و چهره می‌ شوند، جزو علل اصلی این مشکل هستند.

هر شرایطی که تا حدی به پوست آسیب بزند – مثل نیش حشرات، سوختگی، برآمدگی تیغ، ظاهر بثورات پوستی یا حتی واکنش‌ های آلرژیک – هم می ‌تواند یکی از عوامل هایپرپیگمانتاسیون پس از التهاب باشد.

هر یک از این محرک ‌ها باعث ایجاد التهاب شده و باعث فعالیت بیش از حد سلول‌ های ملانین می ‌شود. این سلول‌ های رنگدانه اضافی تیره تر می ‌شوند، منطقه ‌ای که زخم شده را تغییر رنگ می ‌دهند و به مدت زمان طولانی پس از بهبود زخم باقی می‌ مانند.

اسکار آکنه در مقابل PAH

 با اینکه اسکارهای ایجاد شده توسط آکنه و PAH به نوعی با یکدیگر مرتبط هستند، اما بین آنها تفاوت ‌های قابل توجهی وجود دارد.

اسکار آکنه ناشی از، از بین رفتن بافت در هنگام برداشتن جوش ‌ها ایجاد می‌ شود، که باعث ایجاد یک ناحیه حفره‌ دار یا رشد بیش از حد بافت شده و به یک اسکار برجسته تشکیل می ‌دهد.

از سوی دیگر، تغییر رنگ ناشی از هایپرپیگمانتاسیون (لکه های تیره پوستی) منجر به ایجاد لکه ‌های صافی می‌ شود که برجسته نیستند. این تغییرات معمولاً به علت التهابی که در هنگام برداشتن آکنه رخ می ‌دهد ایجاد می ‌شوند و به طور قابل توجهی رنگ پوست را تغییر می دهند.

– آیا PAH دائمی است؟ در مقابل برخی از اسکارهای آکنه که نیاز به درمان دارند، هایپرپیگمانتاسیون (لکه های تیره پوستی) بعد از آکنه دائمی نیست.

-چقدر زمان می‌ برد تا هایپرپیگمانتاسیون (لکه های تیره پوستی) بعد از آکنه محو شود؟ با اینکه این تغییرات دائمی نیستند، اسکارهای  PAH ممکن است بسیار مقاوم باشند. گاهی اوقات لکه‌ ها می‌توانند تا ۶ تا ۱۲ ماه یا حتی بیشتر زمان ببرند تا محو شوند. حتی با درمان مناسب، هایپرپیگمانتاسیون (لکه های تیره پوستی) پس از آکنه ممکن است چندین سال طول بکشد تا بهبود پیدا کند.

 بهترین روش های درمانی برای مقابله با اسکار آکنه و هایپرپیگمانتاسیون (لکه های تیره پوستی)

درمان اسکار آکنه
درمان اسکار آکنه

زیرا این دو مشکل از لحاظ طبیعت کمی متفاوت هستند، درمان هر یک نیز ویژگی ‌های خاص خود را دارد.

درمان اسکار آکنه:

رفع اسکار آکنه یک فرآیند زمان ‌بر و پیچیده است که ممکن است نیاز به چندین مرحله داشته باشد. خوشبختانه، متخصصین پوست در طول سال‌ ها فعالیت خود، روش‌ های مختلفی را برای مدیریت این مشکل معرفی کرده اند.

هنگام انتخاب درمان مناسب، باید متغیرهایی نظیر نوع پوست، شدت اسکار و مقدار زمان و هزینه‌ ای که مایل به صرف آن هستید، در نظر گرفته شوند.

بیایید با هم دیگر برخی از بهترین روش های درمانی را برای خلاص شدن از شر آکنه بررسی کنیم:

  1. پر کننده ‌های بافت نرم: این پر کننده‌ ها برای افرادی که با اسکارهای فرو رفته روبرو هستند مناسب اند. متخصص پوست، کلاژن یا چربی را به زیر سطح پوست شما تزریق می‌ کند تا اسکار ها را صاف و پر کند. این درمان نتایج موقت دارد و بنابراین ممکن است تنها با چند جلسه بتوانید اسکارها را درمان کنید.
  2. سفت کردن پوست: متخصصین پوست از فرکانس رادیویی برای سفت کردن پوست استفاده می ‌کنند که باعث کاهش قابل ملاحظه اسکارهای فرو رفته می ‌شود. این درمان‌ ها نیاز به جلسات متعدد و مراقبت ‌های پس از درمان مثل استفاده از کرم‌ های ضد آفتاب و مرطوب‌ کننده دارند.
  3. درم‌ ابریژن: این روش عمیق ترین راهکار برای از بین بردن اسکارهای شدید است. پزشک لایه‌ی بالایی پوست را با استفاده از دستگاهی برداشته و اسکارهای سطحی را از بین می ‌برد، این باعث کاهش وضوح اسکارهای عمیق‌ تر می‌ شود.
  1. درمان‌ های تزریقی: پزشک، کورتیکواستروئیدها را به طور مستقیم به اسکارهای برجسته تزریق می ‌کند که می ‌تواند اسکارها را نرم و صاف کند. این تزریق ‌ها هر چند هفته یک بار انجام می ‌شوند و نیاز به چندین جلسه درمان دارند.
  2. میکرونیدلینگ: یک روش درمانی است که برای افزایش تولید کلاژن در پوست و به عنوان یکی از روش‌ های مقرون به صرفه تر شناخته می ‌شود. چندین روش درمانی مختلف در این زمینه وجود دارد.
  3.  Morpheus8: این یک گزینه درمانی پیشرفته است که ترکیبی از میکرونیدلینگ عمیق و درمان فرکانس رادیویی را ارائه می‌ دهد. Morpheus8 به عنوان یکی از موثرترین روش ‌های درمانی برای اسکارهای بعد از آکنه شناخته می ‌شود و توصیه می ‌شود که ۵-۷ جلسه با فاصله ۴ هفته برای نتایج مطلوب انجام شود.
  4. جراحی اسکار: این یک عمل جراحی جزئی است که متخصصان پوست برای برداشتن جای زخم انجام می‌ دهند و باعث می ‌شوند کمتر قابل توجه باشند یا بافت اسکار را بشکنند. این یک جراحی تهاجمی نیست، اما متخصص پوست ممکن است بیمار را بی ‌حس کند تا دردی احساس نکند.

هزینه درمان اسکار آکنه چقدر است؟

هایپرپیگمانتاسیون
هایپرپیگمانتاسیون

هزینه درمان اسکار آکنه به طور قابل توجهی متغیر است و تحت تأثیر عوامل زیادی قرار دارد.

از سوی دیگر، روش‌ های ارزان ‌تری مانند داروهای خانگی که با استفاده از پمادها و سرم‌ های بدون نسخه و نسخه‌ ای عرضه می ‌شوند، وجود دارد. اینها معمولاً هزینه کمتری دارند، اما ممکن است موثریت معادل روش‌ های پزشکی را نداشته باشند.

برای دریافت اطلاعات دقیق در مورد هزینه درمان اسکار آکنه، با مشاوران ما در بهترین کلینیک زیبایی شیراز دکتر متقی تماس بگیرید.

درمان هایپرپیگمانتاسیون (لکه های تیره پوستی)  پس از التهاب

 مانند درمان اسکار آکنه، بهترین راهکار برای درمان هیپرپیگمانتاسیون پس از آکنه به شدت به تغییر رنگ و میزان زمان و هزینه ‌ای که می ‌خواهید صرف کنید وابسته است. برخی از روش‌ های محبوب برای درمان PAH عبارتند از:

  1. روشن کننده ‌های پوست: مانند هیدروکینون یا آزلاک اسید که در برخی از پمادهای بدون نسخه موجود است. این مواد مسئول تولید ملانین را مسدود می ‌کنند و التهاب را کاهش می ‌دهند، که منجر به روشن ‌تر شدن پوست می‌ شود.
  2. رتینوئیدها و استروئیدها: این داروها تنها با نسخه موجود هستند و می ‌توانند به درمان جوش ‌های آکنه و کمک به محو کردن تغییر رنگ PAH کمک کنند. رتینوئیدها سرعت چرخه‌ی سلولی پوست را افزایش می ‌دهند که به لایه برداری سریع منجر می‌ شود.
  3. لایه برداری شیمیایی: این روش از اسید سالیسیلیک یا گلیکولیک برای حذف لایه‌ی بالایی سلول‌ های پوست استفاده می ‌کند و در پاکسازی ملانین اضافی نیز موثر است.
  4. لیزر درمانی: برای PAH عمیق ‌تر در درون پوست، لیزر درمانی مشابه لیزر درمانی اسکار آکنه ممکن است توصیه شود. ممکن است برای رسیدن به نتایج مطلوب نیاز به چندین جلسه لیزر درمانی در یک مطب پزشکی باشد.
  5. IPL (نور درمانی شدید): یکی از موثرترین روش ‌ها برای درمان هیپرپیگمانتاسیون پس از آکنه، نور درمانی شدید است.

چگونه جای زخم ‌های ناشی از آکنه را بهبود دهیم؟

گاهی علائم PAH به خودی خود از بین می‌ روند، اما اسکارها به زمان طولانی تری برای محو شدن نیاز دارند. در عوض، PAH های عمیق ‌تر به درمان ‌های پزشکی مانند لایه‌ برداری شیمیایی یا IPL نیاز دارد.

یک پزشک با تجربه می‌ تواند بلافاصله پس از یک مشاوره، با توجه به میزان هزینه ای که می خواهید پرداخت کنید، به شما درمان ‌های هایپرپیگمانتاسیون (لکه های تیره پوستی) مناسب را توصیه کند.

هایپرپیگمانتاسیون
هایپرپیگمانتاسیون

چگونه از شر آکنه خلاص شویم؟

در طی سال‌ ها، متخصصان مراقبت از پوست چندین دارو برای کنترل جای زخم‌ های ناشی از آکنه معرفی کرده اند. بسته به شدت جای زخم یا میزان هزینه، ممکن است پزشک روش های درمانی مختلفی را به شما معرفی کند.

گزینه‌ ها بین درمان‌ های خانگی مختلف و روش‌ های پزشکی شدیدتر وجود دارد. با این حال، یک نکته مهم این است که درمان جای زخم ‌های ناشی از آکنه ممکن است یک فرآیند طولانی باشد که به چندین جلسه درمانی نیاز داشته باشید.

درمان اسکار آکنه : نتیجه

هم اسکارهای آکنه و هم هیپرپیگمانتاسیون پس از آکنه، اختلالات پوستی شایعی هستند که می‌ توانند به شدت تاثیر منفی بر اعتماد به نفس و چهره افراد بگذارند. با این حال، خبر خوب این است که هر دو این مشکلات قابل درمان هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بهترین روش‌های درمان اسکار آکنه و نحوه معالجه هیپرپیگمانتاسیون پس از آکنه، می‌توانید یک نوبت در بهترین کلینیک زیبایی دکتر متقی رزرو کنید و با متخصصین ما در مورد مشکلات پوستی که دارید، مشورت بگیرید.

امتیاز دهید

سهیل دهقانیمشاهده نوشته ها

Avatar for سهیل دهقانی

سهیل دهقانی کارشناس سئو و تولید کننده محتوا که غلاقه زیادی به تحلیل محتوا و حوزه های کاری مختلف دارم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *