پنج درمان پزشکی برای تقویت تولید کلاژن

37
تقویت تولید کلاژن

تقویت تولید کلاژن


عیوب پوست مانند چین و چروک، پوست کدر و خشک مشکلاتی بسیار رایج هستند و تقریباً همه افراد دچار این مشکلات می شوند. بیشتر این مشکلات ناشی از تولید کلاژن کمتر بدن با افزایش سن است. خوشبختانه امروزه درمان مشکلات پوستی بسیار آسان شده است. پزشکان و متخصصان زیبایی ده‌ها روش درمانی غیرتهاجمی ایجاد کرده‌اند که می‌توانند سلامت پوست را دوباره بازگردانند. تقویت تولید کلاژن را با این ۵ روش که در ادامه می گوببم انجام دهید.

بیشتر این درمان ها بر اساس افزایش سطح کلاژن و الاستین در بدن طراحی شده است. در ادامه توضیح می دهیم که کلاژن چگونه به پوست کمک می کند.

کلاژن چیست و چرا برای پوست مهم است؟

کلاژن پروتئینی است که به طور طبیعی توسط بدن تولید می شود و در ماهیچه ها، تاندون ها، پوست، رباط ها و استخوان های ما وجود دارد. کلاژن تقریباً ۳۰-۴۰٪ از کل پروتئین ها و ۷۰٪ از توده پوست خشک را تشکیل می دهد.

نقش کلاژن در حفظ جوانی و سلامت پوست

کلاژن ماده ای است که به صاف شدن چین و چروک ها کمک می کند، از افتادگی پوست جلوگیری می کند و به پوست حس جوانی می دهد. این پروتئین بافت‌های پوست را تقویت می‌کند، خاصیت ارتجاعی آن را افزایش می‌دهد و باعث می شود پوست بهتر آبرسانی شود. همچنین پپتیدهای کلاژن منبع عالی آنتی اکسیدان ها هستند. این ماده به محافظت از پوست در برابر رادیکال های آزاد کمک می کند. علاوه بر این تحریک کلاژن به بهبود سریع تر برخی از زخم ها کمک می کند.

متأسفانه تقریبا پس از ۲۰ سالگی بدن ما این پروتئین را کمتر تولید می کند. برخی از بارزترین علائم از دست دادن کلاژن در صورت شامل موارد زیر است.

  • پوست خشک
  • چین و چروک و خطوط ظریف
  • افتادگی یا نازک شدن پوست
  • لکه های پوستی ناشی از نور خورشید
  • آفتاب سوختگی که دیر بهبود می یابد

۵ درمان پزشکی برای افزایش تولید کلاژن

مکمل هایی در بازار وجود دارند که می گویند باعث تحریک کلاژن می شوند. با این حال تعداد بسیار کمی از درمان های غیر تهاجمی باعث افزایش تولید کلاژن می شود. بیایید نگاهی دقیق تر به برخی از بهترین روش های تولید کلاژن بیندازیم.

میکرونیدلینگ آر اف RF با دستگاه Morpheus 8

میکرونیدلینگ با فرکانس رادیویی یک روش محبوب است که به تقویت کلاژن کمک می کند. این روش از ترکیبی از سوزن های ریز و فرکانس‌های رادیویی استفاده می‌کند و می‌تواند مشکلات پوستی مختلف مانند اسکار آکنه و آسیب‌های ناشی از نور خورشید را برطرف کند و باعث سفت شدن پوست شود. این برای صورت و تقریباً تمام نواحی بدن استفاده می شود.

میکرونیدلینگ آر اف یک روش کم تهاجمی است و نیاز به استراحت پس از درمان ندارد، بنابراین می توانید به محض بازگشت از مطب فعالیت های عادی خود را از سر بگیرید.

یکی از بهترین دستگاه های مورد استفاده در میکرونیدلینگ عمیق RF، Morpheus8 است. این دستگاه لایه های پوستی و زیرپوستی و بافت را بازسازی کرده تا تولید کلاژن را تقویت کند. این روش عوارض جانبی ندارد، اگرچه برخی از بیماران ممکن است به مدت ۴۸ تا ۷۲ ساعت دچار کبودی خفیف شوند. دستگاه Morpheus با وجود ایجاد سوراخ های عمیق، برای انواع پوست بی خطر است.

فیلرهای پوستی: فیلر بلترو و درمال استایل

بلترو و درمال استایل دو نوع فیلر تزریقی محبوب هستند که هدف آن ها ایجاد ظاهری صاف یا پر کردن صورت است. با گذشت زمان هر دو فیلر بلترو و درمال استایل باعث افزایش تولید کلاژن می شوند. اما تفاوت هایی بین این دو پرکننده وجود دارد.

انجام هر دو درمان آسان است، نسبتاً عاری از عوارض جانبی است و به افزایش تولید کلاژن کمک میکنند. با این حال، اثرات دائمی نیستند.

میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ می تواند کلاژن را به حالت اولیه بازگرداند. روش میکرونیدلینگ مشابه Morpheus8 عمل می‌کند، اما از فرکانس رادیویی برای تولید گرما استفاده نمی‌کند و سوزن‌ها به عمق پوست نمی‌روند. این روش شامل ایجاد سوراخ‌های سطحی یا زخم‌های کوچک روی پوست با کمک یک قلم یا پن مخصوص است.

میکرونیدلینگ نیز می تواند تولید کلاژن را تقویت کند. میکرونیدلینگ به عنوان یک درمان کلاژن سازی مقرون به صرفه برای صورت شناخته شده است، اگرچه می توان از آن در سایر قسمت های بدن نیز استفاده کرد.

این روش زیبایی که به آن درمان القای ساخت کلاژن نیز می‌گویند، به درمان آکنه، اسکار، ترک‌های پوستی و آسیب‌های ناشی از نور خورشید کمک می‌کند. معمولاً هر جلسه میکرونیدلینگ حدود ۳۰ دقیقه طول می کشد و اثرات آن معمولاً پس از ۴ تا ۶ جلسه درمانی مشاهده می شود. میکرونیدلینگ یک روش مقرون به صرفه است و نتایج آن تا پنج ماه پس از یک دور درمان قابل مشاهده است.

لیفت با نخ PDO

نخ های PDO انواع مختلفی دارند و شامل سافت، پیچشی و خاردار است. نخ های خاردار PDO برای ایجاد اثر لیفتینگ تزریق می شوند، نخ های پیچشی حجم کم و ظریفی را در چین و چروک های عمیق ایجاد می کنند و نخ های سافت برای تقویت تولید کلاژن در مناطقی از صورت که دارای شلی، چین و چروک و خطوط است استفاده می شود.

لیفت با نخ روشی است که در آن متخصص از یک بخیه قابل جذب برای سفت کردن پوست استفاده می کند. این روش با لیفت صورت گذشته متفاوت است، زیرا نیازی به جراحی تهاجمی ندارد و نتایج بهتری ایجاد می کند.

نخ های پلی دیوکسانون (PDO) یکی از سه ماده پرکاربرد در این روش است. این نخ های نامرئی خاردار بسیار ظریف در پوست شما قرار می گیرد تا بافت پوست را به عقب بکشد. این نخ ها به طور طبیعی در عرض ۶-۸ ماه تجزیه می شوند. لیفت با نخ PDO جدا از صاف کردن چین و چروک ها و خطوط ریز، منجر به تحریک کلاژن در ناحیه مورد استفاده می شود.

 

این روش هیچ جای زخم یا بریدگی بر روی پوست باقی نمی گذارد و عملاً یک روش بدون درد است. در برخی موارد عوارض جانبی می تواند شامل التهاب خفیف یا کبودی خفیف باشد. بسته به سن پوست شما اثرات لیفت با نخ PDO می تواند بین یک تا دو سال باقی بماند. برخی از متخصصان ممکن است توصیه کنند از ورزش شدید یا خوابیدن به پهلو برای چند روز اجتناب کنید.

پلاسمای غنی شده از پلاکت PRP

روش درمانی پلاسمای غنی شده از پلاکت PRP از خواص درمانی خون شما برای تحریک بافت جدید استفاده می کند و ظاهری جوان تر به پوست شما می بخشد. در طی این روش پزشک ابتدا مقداری از خون شما را بیرون می کشد و  پلاکت موجود در نمونه خون شما به کمک دستگاهی به نام سانتریفیوژ از سایر سلول های خونی مانند گلبول قرمز جدا می شود و به همراه پلاسما و فاکتور های رشد موجود در خون در محلول رویی باقی می ماند. سپس این پی آر پی دوباره به پوست تزریق می شود که می تواند بافت پوست را بهبود بخشد و تولید کلاژن را افزایش دهد.

از آنجایی که در درمان PRP از خون شما استفاده می شود، عوارض جانبی آن بسیار کم است. به افرادی که دارای اختلالات لخته شدن خون و بیماری کلیوی هستند اکیداً توصیه می شود از این روش خودداری کنند. درمان کامل به طور کلی شامل سه جلسه هر چهار تا شش هفته است. پس از تکمیل جلسات درمانی اثرات می تواند تا ۱۲ ماه ادامه داشته باشد.

تقویت تولید کلاژن: نتیجه

در بین روش‌های میکرونیدلینگ RF و درمان‌های PRP، چندین روش درمانی غیرتهاجمی وجود دارد که می‌تواند پیری پوست را معکوس کرده و تولید کلاژن را تقویت کند.

امتیاز دهید

سهیل دهقانیمشاهده نوشته ها

Avatar for سهیل دهقانی

سهیل دهقانی کارشناس سئو و تولید کننده محتوا که غلاقه زیادی به تحلیل محتوا و حوزه های کاری مختلف دارم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *