تاثیر خواب بر زیبایی پوست

41
تاثیر خواب بر زیبایی پوست

تاثیر خواب بر زیبایی پوست


زیبایی و خواب مکمل همدیگر هستند. علم بارها و بارها ثابت کرده است که در هنگام خواب بدن ما به حالت ترمیم می رود و آسیب های وارده در طول روز را برطرف می کند. اگر بدانید پوست هنگام خواب چه تغییراتی می کند می توانید از این اطلاعات برای روتین پوستی قبل از خواب استفاده کنید. در ادامه مطلب منتشر شده در بلاگ کلینیک زیبایی دکتر متقی عملکرد پوست هنگام شب و تاثیر خواب بر زیبایی پوست را بررسی می کنیم.

تاثیر خواب بر زیبایی پوست: چرخه خواب

در تمام طول روز، پوست تلاش می کند تا از خود در برابر حمله‌های مداوم محافظت کند، اما زمانی که ما در خواب هستیم، پوست به حالت بازیابی زمان ترمیم و بازسازی شدید می رود. در واقع در این زمان روند بازسازی می تواند تا سه برابر سریع تر از روز باشد. حدود ساعت ۹ شب، پوست ما نیز شروع به خواب رفتن می کند.  این مرحله مقدمه‌ای برای خواب است، زمانی که پوست قادر به جذب درمان‌های موضعی است و ترمیم DNA شروع می شود. علاوه بر این هورمون خواب ملاتونین چند ساعت قبل از خواب شروع به افزایش می‌کند و باعث افزایش احساس خستگی و همچنین افزایش توانایی پوست ما برای ترمیم خود در شب می‌شود. ملاتونین یک هورمون بسیار هوشمند است: علاوه بر اینکه ما را خواب‌آلود می‌کند، با آسیب‌های وارده به پوست در طول روز از عوامل متجاوز مانند UV و آلودگی مقابله می کند.

هورمون دیگری که در هنگام خواب وارد بدن ما می شود HGH هورمون رشد است که مسئول تسریع ترمیم پوست و بازسازی سلولی است. می دانیم که بین ساعت ۱۱ شب و ساعت ۴ صبح تولید سلول‌های ما دو برابر می‌شود و اگر در خواب عمیق باشیم می‌توان شاهد افزایش سه برابری گردش سلولی بین ساعت‌های ۲ صبح تا ۴ بامداد باشیم.

در طول شب پوست فعال تر است و کرم و سرم های پوستی را بهتر جذب می کند. اما در شب از دست دادن رطوبت پوست نیز بیشتر می شود. اگر همه چیز بتواند وارد شود، پس همه چیز می تواند خارج شود. صبح زمانی است که “از دست دادن آب ترانس اپیدرمی” از طریق پوست در بالاترین حد خود است. با دست دادن آب در طول شب، پوست شما اکنون در خشک ترین حالت خود قرار دارد و سد حفاظتی ممکن است مختل شود.

هنگامی که در معرض نور قرار می گیریم، هورمون استرس کورتیزول افزایش می یابد. پوست شما می تواند قرمز یا ملتهب شود. در روز ترمیم DNA کمتر فعال است و پوست بیشتر مستعد آسیب ناشی از اشعه ماورابنفش است.

روتین مراقبت از پوست برای خواب

چگونه می‌توانیم از این اطلاعات برای روتین پوستی شب و صبح استفاده کنیم؟ هدف این است که از فرآیند نوسازی پوست حمایت کرده و آن را به حداکثر برسانید و همچنین رطوبت زیادی را که پوست در شب از دست داده دوباره بدست آورید. در صبح به محصولات تسکین دهنده برای آرام کردن پوست و همچنین یک ضدآفتاب حاوی SPF و آنتی اکسیدان برای تقویت دفاعی پوست خود برای روز نیاز دارید.

در عصر سم‌زدایی و پاک‌سازی پوست برای از بین بردن آثار آلاینده‌های محیطی که در طول روز انباشته شده‌اند، حیاتی است. موادی مانند رتینول و اسید هیالورونیک باید در شب روی پوست تمیز استفاده شود تا به تسریع عملکرد ترمیم پوست در هنگام خواب کمک کند. رتینول تولید کلاژن را افزایش می‌دهد و باعث بازسازی سلول‌های اپیدرمی می شود و اسید هیالورونیک پوست را عمیقا آبرسانی می‌کند و اثرات از دست دادن آب در طول شب را کاهش می‌دهد.

کسانی که خشکی شدید پوست دارند یک روغن مغذی می تواند معجزه کند. روغن‌های گیاهی سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و روغن‌های امگا هستند، بنابراین به تغذیه، آبرسانی و لطافت پوست کمک می‌کنند. ماساژ با روغن همچنین می تواند به خواب بهتر و بهبود پوست کمک کند. محصولات با خاصیت لایه برداری نیز مفید هستند. موادی مانند اسید سالیسیلیک با از بین بردن موثر سلول های مرده پوست باعث نوسازی طبیعی سلول ها می شود.

ما برای بیدار شدن به کورتیزول نیاز داریم، اما “هورمون استرس” می تواند مشکلاتی ایجاد کند. در بیدار شدن از خواب پوست ما فوراً تحت حمله عوامل استرس زا داخلی و خارجی قرار می گیرد و ممکن است قرمز یا خشک شود. مرطوب کننده یا روغن های اکیوم، آفتابگردان و پیچک بالون باعث آبرسانی مجدد پوست، آرامش و تسکین پوست تحریک شده، کاهش التهاب و کمک به ترمیم و بازسازی سد ضعیف پوست می شود. مهم تر از همه SPF حاوی آنتی اکسیدان برای محافظت از پوست در برابر اشعه های مضر UVA/UVB و همچنین آلودگی های محیطی ضروری است.

تاثیر خواب بر زیبایی پوست: یک برنامه خواب داشته باشید

ایجاد محیط خواب مناسب برای اطمینان از خواب کافی می تواند به عملکردهای پوست در طول شب کمک کند. شاید فکر کنید یک حمام آب گرم قبل از خواب به شما کمک می کند تا بخوابید، اما این گونه نیست. برای خواب بهنذ می دمای مرکزی بدن شما باید خنک تر باشد. افزایش دمای خون مانع از خواب می شود. حداقل یک ساعت قبل از خواب حمام کنید.

در اتاق خواب نباید تلویزیون، لپ‌تاپ و موبایل باشد. اگر این امکان پذیر نیست، موبایل و هر نمایشگر LED از جمله ساعت را خاموش کنید (سعی کنید ساعت زنگ دار خود را با یک تکه پارچه بپوشانید). قرار گرفتن در معرض نور آبی ساطع شده از این دستگاه ها در عصر، از ترشح هورمون خواب آور ملاتونین جلوگیری می کند. همانطور که توسط یک مطالعه تحقیقاتی هاروارد در سال ۲۰۱۴ نشان داد که اثرات شش ساعت و نیم قرار گرفتن در معرض نور آبی با قرار گرفتن در معرض نور سبز مقایسه شده است. نور آبی ملاتونین را حدود دو برابر سرکوب کرد.

برای خواب بهتر غذا بخورید

راه هایی وجود دارد که می توانید رژیم غذایی خود را تغییر دهید تا بهتر بخوابید و مطمئن شوید که پوست شما در شب به خوبی ترمیم می شود. تخم مرغ سرشار از آنتی اکسیدان است و توت فرنگی سرشار از ویتامین C است که یک آنتی اکسیدان قوی است که تولید کلاژن و الاستین را برای پوست صاف تر افزایش می دهد. برای کمک به دریافت رطوبت مقداری بادام و گردو به رژیم غذایی خود اضافه کنید، این ها برای پوست خشک عالی هستند زیرا حاوی ویتامین E هستند که باعث لطافت پوست می شود.

قبل از خواب سعی کنید یک وعده غذایی سالم و سبک بخورید. به سراغ غذاهای غنی از تریپتوفان بروید، یک ماده شیمیایی ضروری که باعث خواب بهتر می شود و در مرغ، بوقلمون، بادام، تخم کدو و موز یافت می‌شود. در صورت امکان سعی کنید از الکل پرهیز کنید، زیرا حتی یک دو لیوان می تواند خواب شما را مختل کند و باعث کم آبی بیش از حد پوست شود.

امتیاز دهید

سهیل دهقانیمشاهده نوشته ها

Avatar for سهیل دهقانی

سهیل دهقانی کارشناس سئو و تولید کننده محتوا که غلاقه زیادی به تحلیل محتوا و حوزه های کاری مختلف دارم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *